روزه گرفتن در شرايط سخت کارِي و جوّي
|
سوال :
|
شخصی در ماه مبارک رمضان که هوا بسیار گرم و روزها طولانی است به شغلی مشغول است که نمی تواند در آن حالت روزه بگیرد یعنی گرفتن روزه برای او بسیار مشکل است. آیا می تواند روزه خود را افطار کند و در زمستان که روزها کوتاه تر است آن را قضا نماید؟
به طور کلی اگر کسی به دلیل موقعیت کاری نتواند روزه بگیرد یا روزه گرفتن برای او بسیار سخت باشد و بین روزه گرفتن و یا ترک کار بخواهد یکی را انتخاب کند وظیفه او چیست؟
|
جواب : |
اگر بخواهد می تواند جمع بین هر دو بکند چنانچه افراد فراوانی بوده و هستند که جمع بین هر دو کرده و می کنند و مسلمان واقعی باید جمع میان هر دو بکند و «نمی توانم» در قاموس او راه ندارد.
مگر مسلمان ها درخلیج فارس در حالی که کار می کنند،در آن هوای گرم روزه نمی گیرند؟ روزه می گیرند،نماز اول وقت با جماعت می خوانند،کار هم می کنند، و چنین سؤالهايي نکرده و نمی کنند. مگر مسلمانهاي صدر اسلام با نبود غذا بلکه نبود آب، جنگ نمی رفتند و روزه هم می گرفتند! مگر جوان هاي ما در جنگ هشت ساله با هوای گرم و نبود امکانات روزه نمی گرفتند؟!! |
|
|
بيماران کليوي
|
سوال :
|
كساني كه كليه آنها سنگ ساز است بايد روزانه مقدار زيادي آب بخورند، آيا ميتوانند نيّت روزه كنند و در مواقع مشخصي مقداري آب بخورند؟
|
جواب : |
نميتوانند نيت روزه كنند، (و) ــ(بلكه)ــ بايد روزهها را افطار نمايند و بعد از ماه مبارك اگر تا ماه مبارك سال بعد خوب شدند قضاي آن روزهها را بگيرند و اگر خوب نشدند قضا هم ندارد ــ(ولي بايد براي هر روز يك مد يعني ده سير گندم يا جو و مانند اينها يا پول آن را به فقير بدهند)ــ. |
|
|
دختراني که تازه به تکليف رسيده و توان جسمي ندارند
|
سوال :
|
نظر مبارك را در مورد دختراني كه به سن تكليف رسيدهاند ولي از جهت جسمي، توانائي روزه گرفتن را ندارند يا اينكه ميتوانند يك روز در ميان روزه بگيرند، مرقوم فرمائد.
|
جواب : |
اگر روزه براي آنها ضرر دارد بايد نگيرند، و اگر در مدت يكسال ــ(يعني تا ماه رمضان آينده)ــ باز هم روزه براي آنها ضرر داشت قضا هم ندارد. |
|
|
وظيفه والدين در قبال نماز و روزه فرزندان
|
سوال :
|
آيا پدر ومادر وظيفه دارند مراقب فرزندان تازه به تكليف رسيده خود باشند كه نمازشان را بخوانند و در ماه رمضان چيزي نخورند؟
|
جواب : |
بايد به اندازه متعارف از آنها مراقبت نمايند. |
|
|
تکليف عبادات قبل از تشيع براي يک مسلمان
|
سوال :
|
اگر مسلماني غير شيعه، شيعه شود وظيفهاش نسبت به نماز و روزه و حجّي كه قبل از شيعه شدن انجام داده، چيست؟
|
جواب : |
اگر به وظيفه رفتار نموده باشد، قضا ندارد. |
|
|
روزه ايام بيهوشي
|
سوال :
|
اگر كسي شب اول ماه رمضان روزه تمام ماه را نيت كند و در ماه رمضان چند روز بيهوش شود، آيا قضاي روزه ايام بيهوشي واجب است؟
|
جواب : |
روزه روز اوّل ــ(روزي كه در آن روز بيهوش شده)ــ قضا ندارد ولي روزه ساير ايّام قضا دارد. |
|
|
روزه نذري و ....
|
سوال :
|
اگر كسي روزه روزهاي معيني (مثلاً روزهاي دوشنبه) را نذر كند و آن روز با عيد فطر يا عيد قربان كه روزهاش حرام است مصادف شود چه وظيفهاي دارد؟
|
جواب : |
روزه آن روز (واجب نيست) ــ(جايز نيست)ــ و قضا و كفّاره هم ندارد. |
|
|
افطار روزه واجب غيرمعين قبل از غروب
|
سوال :
|
افطار روزه واجب غير معيّن، مثل نذر غير معيّن ـ روزه كفّاره ـ روزه استيجاري، در بعد از ظهر چه صورتي دارد؟
|
جواب : |
اشكال ندارد. |
|
|
خوردن روزه در بازگشت از سفر قبل ظهر
|
سوال :
|
شخصي در سفر بوده و قصد داشته قبل از ظهر كه به وطن ميرسد، نيّت روزه كند، ولي در بين راه سهواً چيزي خورده، آيا ميتواند آن روز را روزه بگيرد؟
|
جواب : |
نميتواند. |
|
|
روزه بدون نيت
|
سوال :
|
كسي كه قبل از اذان صبح بدون نيّت روزه خوابيده است، اگر قبل از ظهر يا بعد از ظهر بيدار شود، وظيفهاش چيست؟(روزه ماه رمضان، روزه قضا و روزه مستحبّي).
|
جواب : |
(راجع به) ــ(در روزه)ــ ماه مبارك رمضان چون نيّت ارتكازي دارد كفايت ميكند ولي (راجع به) ــ(در)ــ روزه (واجبي) ــ(واجب غير ماه رمضان)ــ اگر تا قبل از ظهر نيّت نكند نميتواند روزه بگيرد و (امّا) ــ(در)ــ روزههاي مستحبّي هر وقتي از روز نيّت كند كفايت ميكند. |
|
|
قصد کردن کاري که روزه را باطل مي کند موجب بطلان نيست
|
سوال :
|
در رساله مرقوم فرمودهايد: «اگر كسي در روزه واجب يا مستحبّ مردّد شود كه روزه را باطل كند يا نه، يا قصد كند كاري كه روزه را باطل ميكند انجام دهد روزهاش باطل نميشود و ....» اكنون مرقوم فرماييد «روزه واجب» شامل روزه ماه رمضان هم ميشود يا تنها روزه واجب غير رمضان است؟- رساله قديم مسأله 1214.
|
جواب : |
فرقي در ميان روزهها نيست. |
|
|
روزه معين غير ماه رمضان
|
سوال :
|
اگر روزه معيّني غير از روزه ماه رمضان بر انسان واجب باشد، مثلاً نذر كرده باشد كه روز معيّني را روزه بگيرد:
الف) اگر تا اذان صبح عمداً نيّت نكند، روزهاش چه صورتي دارد؟
ب) اگر نداند روزه آن روز واجب است و قبل از ظهر يادش بيايد، وظيفهاش چيست؟
ج) اگر فراموش كند روزه آن روز را و قبل از ظهر يادش، وظيفهاش چيست؟
|
جواب : |
الف) روزه او باطل است و بايد كفّاره نذر بدهد.
ب) بايد نيّت كند و روزه او صحيح است.
ج) نيّت كند و روزه او صحيح است. |
|
|
وظيفه مريضي که بعد از ظهر خوب مي شود
|
سوال :
|
اگر مريضي در ماه رمضان بعد از ظهر خوب شود و تا آن زمان مبطل روزه انجام داده باشد، وظيفهاش چيست؟
|
جواب : |
بايد نيّت روزه كند و روزه بگيرد چنانچه اگر بخواهد در غير ماه مبارك ميتواند نيّت روزه واجب يا مستحبّي كند و روزه بگيرد. |
|
|
اثبات عيد فطر بواسطه مراجع
|
سوال :
|
آيا اعلام عيد فطر مخصوص حاكم شرع (وليّ فقيه جامع شرائط) است يا مراجع تقليد نيز ميتوانند اعلام عيد فطر نمايند؟
|
جواب : |
اعلام نظر، حكم نيست و حكم با اعلام نظر تفاوت دارد. |
|
|
شب قدر در بلاد ديگر
|
سوال :
|
با توجّه به اختلاف افقهاي كشورهاي اسلامي، چند شب قدر براي هر شب قدر احتمالي در سرتا سر جهان برگزار ميشود يا در نظر گرفته ميشود كه با وحدت ليلة القدر منافات دارد. نظر شما براي ايجاد اين وحدت (يك شب در طول سال) چيست؟ و آيا ميتوان افق مكّه را براي كليه كشورهاي مسلمان، مرجع ماه مبارك رمضان و در نتيجه شب قدر و عيد فطر قرار داد؟ پيشرفت تكنولوژي اين امكان را فراهم آورده است، ولي آيا عقل و شرع اين اجازه را ميدهند؟
|
جواب : |
شب قدر نظير شب جمعه است و طبق افق بايد اهل آن افق عمل نمايند. |
|
|
بري ء الذمه شدن در امساک و افطار
|
سوال :
|
نظر مبارك را در مورد بريء الذمّه شدن با عمل به «احسن التقويم» مرحوم آية الله اديب مرقوم فرماييد.
|
جواب : |
با مراعات احتياط حدّاقل پنج دقيقه، بريء الذمّه خواهيد شد انشاءالله. |
|
|
کسي که از اول سن تکليف روزه نگرفته است
|
سوال :
|
كسي كه از اول تكليف روزه نگرفته است آيا بايد برای هر روز شصت روز روزه بگيرد؟
|
جواب : |
(اگر قدرت دارد) بايد علاوه بر قضا شصت روز روزه بگيرد ــ(كه سي و يك روز آن پي در پي باشد)ــ يا شصت فقير را اطعام كند. |
|
|
پرداخت کفاره
|
سوال :
|
آيا كفّاره از جمله صدقات واجبه است كه مصرف آن براي سادات حرام است؟
|
جواب : |
اشكال ندارد. |
|
|
روزه استيجاري با وجود داشتن روزه قضا
|
سوال :
|
كسي كه خودش روزه قضا دارد آيا ميتواند براي گرفتن روزه ميّت اجير شود؟
|
جواب : |
ميتواند ولي اگر مجبور نيست بهتر است روزههاي خود را بگيرد. |
|
|
مردن در ماه رمضان با داشتن روزه قضا
|
سوال :
|
در مسأله 1300 رساله توضيح المسائل مرقوم فرمودهايد:
«اگر به واسطه مرض يا حيض يا نفاس، روزه رمضان را نگيرد و پيش از تمام شدن ماه رمضان بميرد، لازم نيست روزههايي را كه نگرفته، براي او قضا نمايند».
آيا اين مسأله شامل مسافرت هم ميشود؟ (در صورتي كه شامل مسافرت بشود اجازه بفرماييد در اصلاح رساله، كلمه «يا مسافرت» اضافه شود.)
|
جواب : |
شامل مسافرت نميشود (و اگر تصريح به آن شود خوب است). |
|
|
1 2 |